دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

نقش و کاربرد موبایل GIS‌ در صنعت خودرو سازی

تکنولوژی جدید موبایل GIS دارای بیشترین سرعت رشد در 
      (Geogrphic Information system) GIS می‌باشد. مزایای بهره‌مندی از GIS امروزه در تمامی سازمانها و مؤسسات مختلف بویژه در صنعت خودرو شناخته شده‌است.

GIS عبارت است از مجموعه‌ای از ابزارها برای جمع‌آوری، ذخیره سازی، بازسازی و انتقال و نمایش داده‌های مکان‌محور در جهان واقعی برای انجام مقاصد خاص. داده‌های مکان محور عبارتند از داده‌های موقعیت مکانی که با سایر مشخصات داده در ارتباط می‌باشند.

یکی از کاربردهای موبایل GIS ، سیستم ناوبری (Navigation) با برخورداری از قابلیت‌های وسیع است. این قابلیت‌ها از ساده‌ترین آن که قابلیت مرور نقشه توسط استفاده‌کننده سیستم ناوبری بمنظور دیدن مکان واقعی قرارگیری در نقشه می‌باشد آغاز شده و تا سیستم مسیریابی هوشمند توسعه می‌یابد. در سیستم مسیریابی هوشمند موبایل GIS استفاده کننده را برای یافتن بهترین و سریعترین مسیر بمنظور دستیابی به مقصد مورد نظر راهنمایی می‌نماید.

‌مسیریابی با بهره‌گیری از GIS بر مبنای داده‌های مکان محور در حال هرچه عمومی‌تر شدن در صنعت خودرو است. در سیستم مسیریابی، موبایل GIS مسیر بهینه را برای سرویس‌دهی‌های متعدد طراحی کرده و کوتاهترین مسیر را بصورت دینامیک در هر لحظه معرفی می‌نماید. سیستمهای مسیریابی برای مقاصد مختلفی چون پیدا کردن نزدیکترین مکان، یافتن کوتاهترین مسیر، معین نمودن سریعترین مسیر و طراحی سفر بهینه با مشخص کردن مسیر به مقاصد مختلف بکار می‌رود. 


 نویسنده این مطلب:  
دکتر جمال شهرابی (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) 

  وب سایت ما : www.shams.50webs.com

 

نظرات 5 + ارسال نظر
مهرداد پنج‌شنبه 22 اردیبهشت 1384 ساعت 08:12 http://ouladi.blogsky.com

سلام آقای شمس .
از اینکه به وبلاگ من سر زدید ممنونم . راستشو بخایید من یک هفته بیشتر نیست که با اینترنت آشنا شدم . همین وبلاگ رو هم یکی از دوستان نزدیکم واسم درست کرد من فقط نگاهش میکنم .
در مورد اون سوالی هم پرسیده بودی باید بگم مطمئن باش اخلاقم عوض نمیشه . چون درواقع من خودم مانند مردم عادی هستم و مطمئن باشید این طور نمیشه...
یا حق

شمس جمعه 23 اردیبهشت 1384 ساعت 07:14 http://shams.50webs.com

آقا مهرداد سلام
مشکلی نیست که کی شروع کردی خیلی آسونه فقط کمی حوصله می خواد سعی کن ادامه بدی هر جا هم کمکی خواستی با من تماس بگیر (از طریق پیغام گذاشتن در اینجا یا ایمیل و یا موبایل ۰۹۱۲۲۶۳۰۴۸۸)
موفق باشی
شمس

بابک شنبه 21 فروردین 1395 ساعت 22:15

با سلام من میخواستم وارد برنامه نویسی با GIS بشم و الان ارشد اون رو هم میخونم از کجا شروع کنم و با چه زبانی . ممنون میشم راهنمایی کنید

سارا یکشنبه 29 فروردین 1395 ساعت 18:26

سلام
میشه خواهش کنم راجع به موبایل GIS مطالب بیشتری برای من ایمیل کنید.من دانشجوی این رشته هستم و برای تحقیق میخواهم.
ممنون

سید فخرالدین عاملی جمعه 22 فروردین 1399 ساعت 08:23

سلام و عرض ادب جناب آقای شمس سال نو را خدمتتون تبریک عرض میکنم انشاالله که سال خوبی را آغاز کرده باشید.غرض از مزاحمت بنده پروژه ای در زمینه GIS میخواستم که مربوط به ناوگان هوایی و یا پروژه های عمرانی باشه واسه ارائه به استاد میخوام والا تو اینترنت هرچی گشتم چیزی پیدا نکردم با این وضعی هم که پیش امده و سایت مجازی برامون راه انداختن اساتید خیلی دارن سخت گیری میکنند برای پروژه ها اگر لطف کنید وبه بنده کمک کنید خیلی ممنوندار میشم. رشته خودم هم عمران سازس

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد