دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

جایگاه سازمانی GIS در دستگاه‌های اجرائی نامشخص است

جایگاه سازمانی GIS در دستگاه‌های اجرائی نامشخص است

خبرگزاری دانشجویان ایران - یزد  سرویس: جامعه اطلاعاتی

مشخص نبودن جایگاه سازمانی GIS در اکثر دستگاه‌های استان، عدم وجود آرشیو نقشه‌های قوی و پایه استان، مشکل سخت افزاری و امکانات و نبود برنامه‌ی مشخص آموزش GIS کارشناسان استان، از جمله محدویت‌های استفاده از GIS در برخی از دستگاه‌های اجرائی استان یزد است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا - منطقه یزد، براساس بررسی‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد در خصوص استفاده دستگاه‌های اجرائی استان از GIS ، سازمان جهاد کشاورزی به عنوان یکی از فعال‌ترین و موفق‌ترین دستگاه‌های استان یزد در زمینه GIS است، که از GIS و RS در مطالعات زمین شناسی، ژئومورفولوژی و پوشش گیاهی، خاک شناسی، قابلیت اراضی، کاربری اراضی، هیدرولوژی و فرسایش رسوب پروژه‌های خود استفاده کرده است.

در این گزارش در اهمیت و مزایای استفاده از GIS به عنوان یکی از کاربردی‌ترین دانش‌ها، آمده است: این دانش در زمینه‌های مختلفی از جمله برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ی، زمین شناسی و معادن، کشاورزی، منابع طبیعی و غیره کاربرد داشته و قادر است امر مدیریت و برنامه ریزی را بهبود بخشد.

این گزارش می‌افزاید: معمولاً در برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و آمایش سرزمین با تنوع و حجم وسیعی از اطلاعات در زمینه‌های مختلف محیطی، اقتصادی و اجتماعی و غیره سرو کار داریم. از طرفی کنترل، مدیریت توسعه و برنامه‌ریزی نیاز به ابزاری دارد که بتواند با سرعت و دقت از اطلاعات و داده‌های مکانی بهترین تصمیم و گزینه را با توجه به فاکتور‌های مشخص انتخاب کند. از این‌رو با توجه به حجم زیاد داده‌ها و همچنین توسعه تکنولوژی اطلاعات و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، GIS قادر است تا در سطوح مختلف از جمله برنامه‌ریزی منطقه‌ای و آمایش سرزمین به کمک مدیران و برنامه‌ریزان آمده و فرآیند برنامه ریزی را آسان و دقیق‌تر کند.

همچنین بر اساس این گزارش به کارگیری GIS علاوه بر سود آوری می‌تواند باعث تسریع در روند انجام کارهای برنامه‌ریز‌ها در تشخیص موارد بحرانی و غیره گردد. از طرفی کاربران GIS در تمام سطوح وجود دارند، به طوری که مدیران، طراحان، برنامه‌ریزان، کارشناسان و حتی شهروندان عادی قادر از مزایای این سیستم سود برند.

براساس نتایج بررسی‌های این مطالعه مشکلات و محدویت‌های استفاده از GIS در برخی از دستگاه‌های استان عدم وجود آرشیو نقشه‌های قوی و پایه استان که دارای دقت و صحت مناسب باشد، مشخص نبودن جایگاه سازمانی GIS در اکثر دستگاه‌های استان و ضعف اطلاع رسانی و ارتباط متقابل بین دستگاه‌ها در رابطه با فعالیت‌های GIS است.

عدم فرهنگ سازی و توجیه در مورد قابلیت و مزایای استفاده از GIS، کمبود نیروی انسانی متخصص و مسلط در کار با GIS و انجام تجزیه و تحلیل آن، نیز از دیگر مشکلات مطرح شده در این گزارش است.

همچنین از محدودیت‌های دیگر استفاده از GIS هم در سطح دستگاه‌ها و هم در سطح استان، مشکل سخت افزاری و امکانات بسیاری از دستگاه‌های استان، نبود برنامه مشخص آموزش GIS کارشناسان استان و عدم وجود دستورالعمل مشخص در تهیه پایگاه داده مناسب برای GIS و استانداردهای مربوط ذکر گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد