دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

دانستنیهای GIS و سنجش از دور (RS) و دانلود نرم افزارهای مرتبط

معرفی ، آموزش، اخبار و مطالب مهم در خصوص GIS و دانلود نرم افزارهای مرتبط با آن

نقش تصاویر ماهواره ای در GIS (بخش دوم)

نقش تصاویر ماهواره ای در GIS  (بخش دوم)

 

تاریخچه پژوهش_آماده سازی نقشه مرجع تودا (TUDA) و شهر تیرامپاتی(Tirumpati)

کمیسیون مشترک طراحی محیط زیست "آندره پرادش" در ماه آگوست سال 2001 میلادی اقدام به آماده سازی یک نقشه مادر برای مناطق محصور در طرح تودا_مدیریت توسعه شهری ترامپاتی_ کرد. اولین اقدام تهیه یک نقشه مرجع برای تمام مناطق مشمول این طرح بود.

وسعت مناطق مشمول طرح تودا 847.95 کیلومتر مربع است که نیمی از آن را جنگل "دیزرو" در بر گرفته است. این نواحی شامل چهار بخش است: منطقه شهری تیرامپاتی، حومه شهر تیرامپاتی، بخش چاندراگیری و بخش رنیگونتا. نواحی تودا شامل شهرهای توسعه یافته تیرامپاتی، تیرامولا، رنیگونتا، تیراچانور، آویلالا و چاندراگیری و همچنین 85 دهکده در حومه شهر می باشد. برای مدیریت توسعه شهری تیرامپاتی نقشه جغرافیایی مرجع که با کامپیوتر تهیه شده باشد وجود ندارد و نقشه ای که هم اکنون در دست است مدت هاست که مطابق تحولات پدید آمده تغییری نکرده است.

 

به دلیل پیچیدگی اقدامات این طرح که شامل جمع آوری داده هاست، تهیه نقشه مرجع برای تمامی نواحی تحت پوشش به دو بخش تقسیم می شود:

1. نواحی تحت پوشش تودا، که شامل 87 بخش است.

2. شهر تیرامپاتی ، که در برگیرنده محدوده شهری تیرامپاتی و محدوده خارج شهری تیرامپاتی می شود.

نواحی تحت پوشش تودا

منطقه تحت پوشش این طرح شامل 85 بخش روستایی و دو بخش شهری و یک جنگل محافظت شده می باشد. نقشه های اختصاصی و جداگانه مربوط به روستاها می شود. هر نقشه روستا شامل مرزهای میان زمین های نقشه کشی شده، شماره های نقشه کشی، طراحی لوله کشی آب و احداث جاده ها و کانال های فاضلاب(فرعی و یا اصلی) می باشد. تودا هر ساله طراحی می شود و با نقشه مرجع بدون حد و مرز تودا ادغام می شود. اگرچه در این فرآیند بسیاری از جزییات در مرحله نقشه کشی و تعیین مرزها و شمارش مساحی از قلم می افتند. از آن گذشته نقشه منطقه تودا به روش دیجیتالی تهیه می شود و با توجه به تصاویر ماهواره ای ارزیابی می شوند. واضح و مبرهن است که نقشه از نظر جغرافیایی کاملا صحت ندارد. آنچه از شواهد بر می آید این است که هنگامی که نقشه دیجیتالی شده ونواحی محاسبه شده است این مسائل با نواحی عوارضی اعلام شده و ابعاد متعددی همچون جاده ها، شبکه لوله کشی آب، مرزهای تعیین شده اراضی و غیره مطابقت داده نشده است و همگونی آن با تصاویر ماهواره ای در نظر گرفته نشده است.

از این گذشته این نقشه بسیار قدیمی است و پیشرفت ها و توسعه های کنونی منطقه را منعکس نمی کند. از طریق طرح تودا (اگر این طرح برای تصویب به مجلس ارائه شود) می توان درون مایه های اصلی توسعه را مشخص کرد. برخی از این درون مایه های اولیه سالانه ضمیمه نقشه جغرافیایی مرجع می شود که به همین دلیل از نظر جغرافیایی و اقلیمی قابل استناد و اعتماد نمی باشند.

   

شهر تیراپاتی

شهر تیراپاتی شامل محدوده شهری و محدوده خارج از شهر تیرامپاتی می شود. محدوده شهری تیراپاتی شامل 53 محله و نواحیروستایی مشمول قانون عوارض تیرامپاتی می باشد. برای هر 53 محله یک نقشه جداگانه وجود دارد. نقشه هر محله نشانگر شماره مساحی مشمول قانون عوارض، بستر های عملیاتی برای احداث جاده ها و شبکه لوله کشی آب می باشد. منطقه با توجه به قطعات زمین دارای شماره مساحی شهر و هر یک از روستاهایی که مشمول قانون عوارض می باشند به آنها شماره مساحی عوارضی تعلق می گیرد. به غیر از این مطلب هیچ شاخص تفاوت دیگری میان روستا های تیراپاتی (NMA) و بافت شهری آن وجود ندارد.

نقشه بدون مرز تیراپاتی بطور مشترک توسط شهرداری تیراپاتی و NMA تهیه می شود. اکنون دو نقشه برای تیراپاتی در دست است که از نظر معیارها با هم تفاوت داشته و هر دو حاوی اطلاعات یکسانی در مورد جاده ها، قطعات مساحی زمین و شماره مساحی نیستند. هر دو نقشه به روش دیجیتالی تهیه شده اند و بر روی تصاویر ماهواره ای جایگزین می شوند. باید اذعان کرد که هیچ کدام از این دو نقشه از نظر جغرافیایی دارای صحت و دقت کافی نیستند. شواهد حاکی از آن است که هنگامی که این نقشه ها را به شیوه دیجیتالی تهیه می کردند و نواحی ارزیابی می شدند مطابقتی در درج نواحی عوارضی و دیگر مشخصه ها از قبیل جاده ها، ریل های راه آهن، شبکه لوله کشی آب، مرز بندی قطعات اراضی و غیره با تصاویر ماهواره ای صورت گرفته نشده است.

از این گذشته هر دوی این نقشه ها قدیمی هستند و تغییرات اخیر صورت گرفته در آن لحاظ نشده است. نقشه اولیه تغییرات بزرگ و اساسی در TUDA موجود و قابل دسترسی می باشد. برخی از این تغییرات بصورت سالانه در نقشه جغرافیایی مرجع شهر تیراپاتی اعمال می شود اما با این حال باز هم صحت و دقت منطقه ای و جغرافیایی آن زیر سوال می رود.

   

مشخصه های کلیدی فرآیند مطابقت برای آماده سازی نقشه مرجع

برای تهیه نقشه های نواحی طرح تودا و همچنین تهیه نقشه جغرافیایی مرجع و دیگر اطلاعات مربوطه باید پروسه مطابقت با نقشه مرجع به درستی انجام پذیرد:

 

1-استفاده از منابع اطلاعاتی چندگانه، که شامل موارد زیر می باشد:

            1-تصاویر ماهواره ای، PAN و IKONOS که در سال 2000 تهیه شده باشد

            2-تصاویر فضایی منطقه تودا که در سال 1980 گرفته شده باشد

            3-مساحی توپوشیت هند (در مقیلاس 1:50,00 و 1:25,000) برای تودا

            4-مساحی توپوشیت هند برای محله چیتور(Chittoor)

 

2-استفاده از تصاویر ماهواره ای

تصاویر ماهواره ای بطور گسترده ای در آماده سازی نقشه جغرافیایی مرجع ناحیه تودا و تصاویر IKONOS مورد استفاده قرار می گیرد. آژانس ملی NRSA ازجمله معدود موسساتی می باشد که اخیرا تصاویر IKONOS را تهیه می کند و باید گفت که تودا هم جزو اولین پروژه هایی بوده است که برای آن تصاویر IKONOS تهیه شده است. در واقع طراح تودا تنها موسسه ای است که برای آماده سازی نقشه مرجع از تصاویر IKONOS استفاده کرده است.

 

3-استفاده سخت افزاری و نرم افزاری از کامپیوتر

کامپیوتر هایی که سیسیتم بالا و پیشرفه ای دارند می توانند به بخش قابل ملاحظه ای از اطلاعات دسترسی پیدا کنند. نرم افزار کامپیوتر با استفاده از برنامه AutoCAD Map R2 نقشه مرجع را ترسیم می کند، نرم افزارهای پردازش تصاویر هم تصاویر ماهواره ای و توپوشیت ها را پردازش می کند تا صحت و دقت آن را مورد بررسی قرار دهد.

 

4-نقشه مرجع ناحیه تودا و شهر تیراپاتی به طور جداگانه و نقشه تلفیقی مرجع که بطور جداگانه برای ناحیه تودا و شهر تیراپاتی تهیه می شود. هر دوی این نقشه ها طی یک فرآیند تدریجی و پله پله با هم تطبیق داده می شوند. در آخر هر دو نقشه با هم ادغام می شوند و یک نقشه کامل دون مرزبندی آماده می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد